2018. január 20., szombat

Burgonyás kenyér

Eddig azt hittem, hogy a burgonyás kenyeret főtt burgonyából kell készíteni. És eddig úgy is csináltam, persze élesztővel. 
Kis fenntartással kezdtem neki a nyers buronyás kenyérnek, de hát, ha profi írja, akkor biztos nem most csinált először ilyet, a könyv kedvéért.
Ez a recept szintén az Akik elmentek péknek könyvből van és teszteltem, profin meg lehet csinálni házi körülmények között is. 


Hozzávalók:

500 g fehérliszt (DM 1050)
20 g só
150 g nyers burgonya, reszelve
150 g érett kovász (100%-os volt, amit beletettem)
kb. 250 g kézmeleg víz

A hozzávalókat alaposan összegyúrom, és letakarva 30 percig pihentetem. 
Pihenés után áthajtogatom.
Itt a recept azt írja, hogy utánna 10 percenként újra át kell hajtogatni, de sajnos ez a 10 perc nekem sehogy sem akart kijönni. Leginkább 20-25 perc telt el két hajtogatás között, de egy kovászos kenyérnél az idő mindig inkább legyen több, mint kevesebb, ezért nem estem kétségbe. 
Az utolsó hajtogatás után, letakarva (recept szerint) 12-15 órára hűvös helyen hagyom pihenni. 
Az én kis kenyerem kicsivel több, mint 15 órát pihent.
Ekkor óvatosan a deszkára borítom és szép kis cipót formázok belőle. 
Ruhával kibélelt, alaposan belisztezett edénybe rakva, letakarva, de ekkor már szobahőmérsékleten, további két órát hagyom kelni.
A sütőt 230 fokra melegítem és, ahogy már több helyen is olvastam a tepsit - én pizzatepsit használok - a sütőben hagyom, hogy jól átforrósodjon.
Gyorsan a forró tepsire borítom és éles pengével bemetszem. 
Gyorsan be a sütöbe, ahova az ajtó becsukása előtt egy kis vizet öntök, hogy pici gőz keletkezzen. 
50 perc és gyönyörű illatos kenyér születik. 

Tapasztalatok:

1./ 
A liszt itt is fontos! Továbbra is a DM lisztet haszálom.

2./
A burgonyát a legapróbb reszelőn reszeltem le, és mielőttt a tésztához tettem kicsit kinyomkodtam. Lehet nem kellett volna, de szerintem nem vett el a kenyérből. 

3./
FONTOS! Nem szabad leejteni a gyönyörűen megkellt kenyeret közvetlenül a sütőbe rakás előtt. Ez most nem vicc, az egyik kenyeret, illetve még tésztát leejtettem. Nem tett jót neki a közel 1 méteres zuhanás, kb. 6 órányi kelesztés repült el belőle a becsapódáskor. Felnőtt ember ugye nem sír, de engem azért kerülgetett :)

Nagyon köszönöm ezt a remek receptet Sábli Péternek (Kiskovász Pékség)! 

Jó sütést, és jó étvágyat hozzá! 
  



Nincsenek megjegyzések:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...