2010. március 15., hétfő

Lasagne al forno

Ma reggel arra ébredtem, hogy már idejét sem tudom milyen régen nem ettem lasagne-t. Tudom úgy lett volna sportértéke, ha a tésztát is magam készítem el, de erre ma nem került sor, felmértem a helyzetet és úgy véltem tökéletes lesz a készem vett lasagne lap is :)


A sok összetevő miatt úgy gondolná az ember, hogy bonyolult étel, de szerintem, ha a tésztát nem frissen gyúrjuk hozzá, akkor gyorsan elkészíthető.
Először a bolognai szósz készítem el. Már korábban is felkerült a blogra a bolognai receptje, de itt ismét leírom. Nem igazán szeretek utalgatni, arra, hogy itt meg itt már egyszer megtalálható az alaprecept. Valószínű sokan vitatkoznak majd most velem gondolatban, de ha valami megtetszik, szeretem azonnal egybe olvasni az egészet, nem mindig van kedvem ide-oda kattintgatni, azért, hogy egybe lássam a receptet. (biztos én is csináltam már utalásos dolgot, majd átnézem a blogot és orvosolom). És igazából az sem biztos, hogy ugyanúgy készítem el kétszer ugyanazt, előfordult már, hogy valami új került egy receptbe, vagy kivettem belőle valamit, azért mert éppen akkor azt tartottam megfelelőnek.
Úgy vélem, hely van, idő van, és miért ne írnám le még egyszer.
Kell hozzá 30 dkg darált hús (marha lenne az ideális, de a sertés hús is megteszi, ez most abból készült), 1 jókora sárgarépa, 1 nagyobb fej lila hagyma, 200 g paradicsom szósz, 30 ml fehérbor, 50 ml tejszín, fokhagyma, só, bors, oregáno.
A répát lereszelem, a hagymát és a fokhagymát pedig olyan apróra vágom, amilyenre csak tudom. Olíva olajat egy serpenyőben felteszem melegedni, majd mikor kellően forró, beleteszem a répát és a lila hagymát. Szépen lassú tűzön párolom. Ez azért fontos, mert a lassú főzéstől, mind a hagyma, mind pedig a répa édeskés lesz, ami később segít a paradicsom savasságát elvenni. Nem szabad hagyni, hogy a hagyma megbarnuljon, mert akkor már kap egy kicsi füstös, talán kesernyés ízt. Mikor megpuhultak a zöldségek, ekkor megszórom oregánóval, frissen őrölt borssal, sózom, és beledobom a nagyon apróra vágott fokhagymát, amiből természetesen összevágás előtt kiszedem a csiráját. Ezt a műveletet sajnos, egészen az új fokhagyma piacra kerüléséig el kell végezni :)
Egy kicsit tovább párolom a már fűszerezett répát és hagymát, majd mehet bele a darált hús.
Alaposan összekeverem és hagyom egy darabig főni. Mikor a hús már színt kapott, akkor teszem hozzá a paradicsomszószt. A répa és hagyma édessége mellett is előfordul, hogy még mindig savas (savanyú) a paradicsom, ezért ilyenkor egy kevés cukor sokat segít az ízén.
Mehet bele a bor, aminek csak az íze kell, tehát egy pár percig hagyom forrni, hogy a szesz távozzék belőle.
Már majdnem kész, az utolsó lépés a tejszín. Ezt azért teszem hozzá, mert egy kicsit krémesebb tőle a szósz. A tejszínnel már csak egy percig hagyom a tűzöm és már kész is.


A besamel mártáshoz 25 g vajat felolvasztok, amihez 25 g lisztet adok és világos rántást készítek belőle. 300 ml tejet kimérek. A kész világos rántást leveszem a tűzről, mert a tej hideg. Sokszor lehet tapasztalni, hogy azonnal összerántja a forró lisztet a tej. Egy picit hagyom hűlni és ekkor öntöm bele a tej egy harmadát. Így sokkal könnyebb csomómentesre keverni, majd hozzáadom a tej következő harmadát. Ezt is alaposan elkeverem, majd visszateszem a tűzre, ekkor megy hozzá a maradék tej. Szépen lassan sűrű szósszá főzöm. Olyan állagúnak kell lenni a szósznak, hogy a kanál domború oldaláról ne cseppenjen le. Leveszem a tűzről, fűszerezem szerecsendióval és egy kevés sóval. Így már kész is lenne a szósz, de én szoktam beletenni egy "meghámozott" camambert sajtot kockára vágva, amit felolvasztok benne.
A tűzálló edényt kikenem vajjal és az aljára egy vékony réteg sajtos szószt teszek. Erre jön egy réteg tészta, majd megint besamel, majd bolognai szósz és reszelt sajt. Erre jön ismét a tészta, majd besamel, majd bolognai, majd sajt. Ezt annyiszor ismétlem, amíg kitart a két mártás.
A legtetejére tészta kerül. Ez megkenem egy kevés félre tett besamel mártással. Megszórom oregánóval, majd a sajttal és teszek a tetejére 3-4 kis kocka vajat.
225 C-os sütőben 35 perc alatt készre sütöm.
Ilyen a napsütésben, egy pohár borral remek döntés a lasagne al forno!

Nincsenek megjegyzések:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...