2012. január 29., vasárnap

Vízkereszttől hamvazószerdáig


Már hetek óta tart a farsang, és csak most jutottam el odáig, hogy megsüssem a "kis szalagost".
Nem igazán tudom megmondani, hogy szeretem-e a fánkot, de egyszer egy évben, valahogy kötelező. És ilyenkor, igen szeretem, de nem tudom elképzelni, hogy máskor süssek, vagy egyáltalán eszembe jusson enni (pékségből) fánkot. 
Hozzáteszem, hogy a porcukrozott sütiket sem szeretem, de ez az elmélet is felborul ilyenkor. A fánk csak úgy finom, ha meleg, ráolvad a  porcukor nagy része és van hozzá egy jó adag baracklekvár :)
A másik dilemma a fánkkal kapcsolatban, az a fránya szalag. Hol sikerül, de inkább nem :) Tudom az elméleteket, hogy fedő, meg nem fedő, meg sok olaj, meg a kelési idő, meg ilyenek és mégsem mindig sikerül. Most szerencsém volt mert egy kis szalagot sikerült rácsempésznem a fánkokra, de a biztonság kedvéért tettem mellé egy szép bordót is :)

Hozzávalók kb. 25 db fánkhoz: 
50 dkg (langyos) liszt
2 dkg élesztő
5 dkg porcukor
5 dkg vaj
2 tojássárgája
fél liter tej (van, hogy kevesebb)
vaníliás só, rum, olaj

Nagyon fontos, hogy minden hozzávaló szobahőmérsékletű legyen és az sem baj, ha a lisztet egy kis időre a radiátorra tesszük, hogy langyos legyen. 
Elég kényes a tészta, nem lehet vele úgy bánni, mint bármelyik kelt tésztával. Egy kalácsnál nem gond, ha egy kis hideget kap, de a fánk tésztája, rögtön reagál rá. És ugye azok a szalagok . . .
3 dl langyos tejjel, 3 ek liszttel, 1 ek porcukorral felfuttatom az élesztőt. A maradék porcukrot kikeverem a két tojássárgájával.
Folyamatos keverés mellett a cukros tojást az élesztős keverékhez adom, majd az olvasztott vajat is lassan hozzákeverem. 
Dagasztó gépbe az összes hozzávalót alaposan eldolgozom, úgy, hogy könnyű kalácstésztát kapjak. 
Lefedem és a duplájára kelesztem. 
Ha megkelt, nem gyúrom át ismét, hanem egyszerűen kiborítom a deszkára és kézzel kinyújtom (szétnyomogatom), úgy, hogy kb. 1 cm vastag tésztát kapjak. 
Egy tetszőleges méretű pogácsa szaggatóval, vagy pohárral kiszaggatom a tésztát és egy ruhával letakarva ismét kelesztem egy kicsit. Nem szabad, hogy túlkeljen, mert az szintén a szalagokba kerülhet. 
A szaggatás után megmaradt tésztát össze lehet gyúrni és újra keleszteni, stb., stb., de én egyszerűen csak fogom, és úgy ahogy van, azt is kisütöm, kis darabokban. Általában, ezek a kis darabok a legkelendőbbek. 
Mikor letelt a fél óra, addigra az olajat felmelegítem. 
A fánkokba ujjal egy mélyedést nyomok és fejjel lefelé, azaz későbbi tetejét lefele fordítva teszem az olajba. Az első oldalt úgy sütöm, hogy a fedőt a serpenyőre teszem. Ha megsült az egyik fele, akkor lapáttal megfordítom őket és már fedő nélkül, a másik oldalát is szép pirosra sütöm. 
Az, hogy finom az garantált, az, hogy szalagos lesz, az nem garantált :)
Sok sikert hozzá!
 

Nincsenek megjegyzések:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...