2009. december 31., csütörtök

Csoki szuflé


Nem hittem volna, hogy még ma is fogok a konyhában olyan dolgokat készíteni, ami bejegyzésre érdemes. Lemaradtam a Gusto 10. számáról, de mire jók a barátok :) ma kaptam egyet.
Lapozgattam este, még vacsora előtt, itt jelezném, hogy nem terveztem mára semmilyen desszertet, mert a Karácsonyi édesség-dömping eltelített. Nos, lapozgattam az újságot és megakadt a szemem Litauszki Zsolt, a 21 étterem séfjének szufléján. A mák nem tartozik a kedvenceim közé ezért sajna nincs is itthon, de csoki az van zsákszámra. Nem volt mit tenni mire elolvastam a cikket az elhatározás is megvolt.
A mákot helyettesítettem csokival és csipkebogyófagyit málnával.
A tejet felforralom, és beleszórom a feldarabolt brióst (természetesen briós sem volt itthon, de a bejgli tésztájából miután nem lett elég a töltelék, muffinformában csigákat sütöttem), a narancshéjat, a fahéjat, a csokoládét, cukrot, cayenne borsot és egy csipet vaníliás sót. A csokit nem kellett előmelegíteni, mert a minősége miatt, a tej melege elég volt ahhoz, hogy felolvadjon, ha nincs ilyen csoki akkor célszerű felmelegíteni. A keveréket félre teszem egészen addig, míg ki nem hűl, de mint ahogy a profi tanácsolja, egy fóliát kell az edény tetejére tenni, amíg hűl, hogy ne bőrösödjön be.
A tojássárgáját, elkeverem a vajjal és a cukorral habosra. A tojásfehérjét kevés cukorral kemény habbá verem.
A már kihűlt csokis keveréket, hozzákeverem a tojássárgájához, ezt is habverővel csinálom, hogy ekkor is kapjon még egy kis levegőt. A tojásfehérjét viszont már habkanállal forgatom bele a keverékbe.
A szuflés tálkákat kikenem vajjal, és megszórom kristálycukorral. Beletöltöm a csokit és a 210 C-ra előmelegített sütőben 10-12 perc alatt elkészítem. A sütési idő 8-tól 12 percig változhat, szuflés tálka függvényében, nekem 12 perc alatt lett kész.
Szerencse, hogy előrelátó vagyok és mikor használaton kívül van a fagyigép akkor sem a dobozában pihen, hanem a fagyasztóban kialakított helyén várja a bevetést :)
1 dl vízből, 5 dkg cukorral szirupot készítek. Ezt kihűtöm, ez most könnyen megy az erkélyen. A fagyasztóból kiveszem a málnát, ráöntöm a szirupot, reszelek bele citromhéjat, és turmixolom.
Miután minden alkotóelem hideg, így azonnal mehet a fagyigépbe. Nem szűrtem le a magot mert így jobban tetszik :)
A fagyival kell kezdeni a műveletet, mert legalább 30 percig kell kavarognia a gépbe.
Készítek égetett cukrot, amit robotgépben megdarálok.
A szuflét tányérra borítom, egy gombóc fagyit teszek mellé és megszórom az égetett cukorral.
Megérte erőt venni magamon, nagyon finom lett. Köszönöm a szép év végi "ajándékot", Litauszki Zsoltnak :)


Ez egy kicsit másként tálalt szuflé :) Itt narancskrém, csoki, balzsamecetkrém és szeder volt a dekoráció. Szépen összejöttek az ízek.


/a csoki szufléhoz: 60 g briós, 70 g 70%-os csoki, 175 ml tej, 70 g vaj, 2 tojássárgája, 2 tojásfehérje, narancshéj, egy csipet cayenne bors, fahéj, vaníliás só, 70 g porcukor; vaj és kristálycukor a formák kikenéshez
a fagyihoz: 20 dkg fagyasztott málna, 1 dl víz, 5 dkg cukor, citrom reszelt héja/

Nincsenek megjegyzések:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...