2009. január 8., csütörtök

Gaspacho

Mikor nincs kedvem főzni, de mégis valami tartalmasat szeretnék enni, ami nem gyorséttermi, és nem valami mikrós gumikaja, akkor előveszem a turmixot és pillanatok alatt kész a levesem.
"A római legionáriusnál mindig volt kenyér, fokhagyma, olívaolaj, ecet és só. Ebből mindenki saját ízlése szerinti arányban készíthetett ízes pasztát, amit vízzel levessé hígított. " ezt a Bűvös szakács-on olvastam.
És hát mint rendes háztartásban ezek az alapanyagok nálam is mindig megtalálhatók. Így bármikor pillanatok alatt, össze lehet dobni egy gaspacho-t. Ott a Bűvös szakácson természetesen a rendes gaspahco receptje van fenn, de sajnos én, tesóm szavaival élve, "rapszódikus" alkat vagyok, így elég ritka, hogy egy nappal evés előtt elkészítem az ételt. Kivéve, ha húspácról, vagy ünnepi kajáról van szó.


Az én gaspacho-m nem a lassan összeért ízű, igazi leves, hanem gyors, olyan "wash-and-go" típusú. Ennél az ételnél is sok-sok gasztro bakit vétek, de belefér. Januárban sajnos nehéz friss napsütötte paradicsomot szerezni, ezért paradicsonszósz használok hozzá. Mindig ugyan azt, sokat kóstoltam, és megtaláltam az igazit.
A turmixba dobálom a hozzávalókat. Az uborkát mindig megpucolom és kimagozom. Nyárom a paradicsomot szintén hámozom és kimagozom, de most ezt megoldották a gyárban :)
Mi kerül a turmixba? 5 ek paradicsomszósz, 1/4 lilahagyma, 1 g. fokhagyma, 5 cm uborka, 1/4 paprika, 1/2 szelet szikkadt (tegnapi) kenyér, 2 ek olíva olaj, 1 tk balzsamecet, 1 tk halszósz, 1 tk szójaszósz, 5 ek víz, só, bors.
A rendes gaspacho-nál (paradicsom, kenyér, uborka, paprika, hagyma, fokhagyma, sherryecet, olaj, só, bors) a hozzávalókat egy napig, összevágva, és csak úgy, összekeverve állni kell hagyni, majd csak másnap összeturmixolni, leszűrni és úgy tálalni.
Alaposan összeturmixolom. Egy ideig szitán átszűrtem, de miután azt ami a szitában maradt mindig külön megettem, így ma már benne hagyom a levesbe. kb. egy fél órára beteszem a hűtőbe, hogy ha már nem csináltam meg előző nap legalább érjen pár percig. Majd mehet a tányérba, egy kis petrezselyemmel a tetején. Sajnos van egy gyengém :( minden paradicsomos ételhez (kivéve a töltött paprika) kénytelen vagyok egy kis tejfölt enni. Így a gaspacho-ba is kerül egy kiskanál tejföl :)
Pirítóssal, vagy ha van otthon, grossinivel.
Nagyon-nagyon finom.

Nincsenek megjegyzések:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...