2009. március 5., csütörtök

Marhapörkölt

Majd egy hónapja nem ettem marhahúst, mert volt egy szörnyű élményem, ami kb. 6 órámba telt. Olyan öreg marhát kaptam, hogy szerintem már levágni is kár volt. Ezt a traumát mostanra sikerült kihevernem, és ma vettem egy szép darab fehérpecsenyét.
Szerencsém volt, könnyen elkészült.
Egy kedves barátom tanított meg arra, hogyan kell igazi marhapörköltet készíteni. Nem biztos, hogy már tökéletesen emlékszem minden egyes összetevőre, de azért mindig (szerénytelenség nélkül) tökéletesre sikerül.


Most jöjjön a recept, ami igazából csak iránymutatás, mindenki úgy készíti ahogy szeretné, szokták mondani, hogy ízlés szerint.
A recept, mint minden pörköltnek a receptje úgy kezdődik, hogy: VÉGY EGY KUPICA PÁLINKÁT!
Na jó ezt nem minden esetben kell megtartani, viszont nyáron ha bográcsban készítjük a pörköltet akkor kötelező elem.
A hús negyedének megfelelő súlyú hagymát apróra vágok és olajon, üvegesre sütöm. A húst rádobom és egy picit megpörkölöm. Mehet rá a fűszer, só, bors, tárkony, petrezselyem, és paradicsom, ilyenkor darabolt konzerv szerintem a legtökéletesebb. Ezután kerül rá a piros paprika, de óvatosan nehogy megégjen. Aki nem annyira gyakorlott, úgy kerülheti el a paprika leégését (ami egyébként rettentő büdös), hogy egy picit lehúzza a tűzről, belekeveri a paprikát és ráönti az alaplevet.
Szóval a paprika után mehet rá a "folyadék", ami majd a pörkölt szaftját adja. Ez a folyadék, ízlés szerint többféle lehet. Az én kedvencem a vörösbor. Lehet fehér bor is, sokan most felszisszennek, de egyszer csak úgy érdemes kipróbálni, fantasztikus. Lehet még alaplé is, de az szerintem egy háztartásban ritkán fordul elő. Ja és a víz, ebben az esetben, mármint ha csak víz kerül bele, nem lesz testes a pörkölt, és kicsit több fűszer is kell hozzá. Mindenképp azt ajánlom, hogy a bort semmiképp ne hagyja el senki!
Egyet forr a pörkölt, és ekkor kerülnek bele a titkos összetevők: a mustár és az áfonyalekvár. Ha minden benne van, halkabbra veszem a gázt és szépen lassan fedő alatt porhanyósra főzöm.
Néha rá kell nézni, nehogy odakapjon, mert ha már a leve kezd elfőni, fel kell önteni egy kevés folyadékkal. Arra azért figyelek mindig, hogy ha vörösbort használok, kerüljön bele egy kevés víz, "hígítani" kell, mert a nagyon sok bor szerintem picit keserűvé teszi a pörköltet.
Mikor már szinte elolvad a szájban a hús akkor van kész!
Régi klasszikus szerint tarhonyával kell feltálalni, de én sajnos nem szeretem ezért a másik klasszikust vettem elő a főtt burgonyát. Szerintem, ha csinálnék egy közvélemény kutatást 50 - 50 % lenne az arány a tarhonya és a főtt krumpli között.
Egy pici petrezselymet szórok a tetejére tálaláskor!
A világ egyik legfinomabb étele!

/Itt jönnének a pontos mértékegységek, de sajna nincs pontos recept a marhapörköltre. Szerintem a szakácskönyvek is csak találomra írnak oda ezt-azt, badarság! 1 kg hús a többi pedig érzésből!/

Nincsenek megjegyzések:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...