2008. december 24., szerda

Karácsony 1

Holnap Karácsony!

24-én, mint mindig, hajnalban kelek és megsütöm, a karácsonyi kalácsot. Ez a világ legegyszerűbb kelt tésztája, mégis talán az egyik legfinomabb.

Fonott kalács

60 dkg liszt
10 dkg vaj
12 dkg cukor
3 db tojás
2,5 dkg élesztő
3,5 dl tej


Az élesztőt egy kevés cukorral, langyos tejben felfuttatom. A lisztet (én a kalácsot mindig úgy készítem, hogy a lisztnek kb. a 20%-a rétesliszt, 80%-a finomliszt), a cukrot, 2 tojást, a kovászt és egy csipet sót, összegyúrom, annyi langyos tejjel, hogy könnyű, kéztől elváló sima tésztát kapjak. A vajat felolvasztom, és a tésztához gyúrom, mikor kész az egészet egy kilisztezett tálba teszem, és letakarva 1,5 - 2 órára meleg helyen kelesztem. Vannak modern gépek, kelesztő tálak, amelyek lényegesen megkönnyítik az ember munkáját, és bevallom én is szoktam dagasztó, habverő gépet használni, de a kelesztést mindig a hagyományos módon végzem. A tálat egy konyharuhával letakarom, és az egészet beteszem a paplan alá :)
Mikor a duplájára, van, hogy háromszorosára nő, akkor kiteszem a deszkára és három egyenlő részre vágom. Minden egyes cipót kisodrok és lisztbe forgatva, összefonom. Azért kell lisztbe forgatni, mert így sülés közben nem áll össze a tészta, és szépen látható marad a fonat. A tészta tetejét felvert tojással alaposan megkenem, és hagyom egy picit szikkadni.
180 C-ra előmelegített sütőben, 45 percig, sütőpapírral kibélelt tepsiben, szép pirosra sütöm. 10 percig pihentetem, azután szépen lehet szeletelni.

Egy nagy gond van ezzel a kaláccsal, hogy nagyon korán kell kelnem, ha azt szeretném, hogy reggelre az asztalon legyen, de hát egyszer van december 24-e :)

Nincsenek megjegyzések:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...